Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców w grupie pięciolatków mający na celu rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej na przykładzie filmu Pocahontas.
Tematyka kompleksowa: Wszystkie dzieci nasze są...
Temat: ,,Dom Pocahontas” – ćw. graficzne.
Cel ogólny: rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej , spostrzegawczości wzrokowej, koordynacji wzrokowo - ruchowej, wzmocnienie więzi emocjonalnej z rodziną poprzez wspólne uczestnictwo w zajęciach dzieci z rodzicami .
Cele operacyjne: dz. potrafi przedstawić najbliższą mu osobę , dz. improwizuje przy muzyce taniec, dz. umie wykonać razem z rodzicem prace , dz. dostrzega i wskazuje szczegóły różniące dwa obrazki , dz. potrafi odrysować szablon namiotu, dz. precyzyjnie wypełnia kontury elem. literopodobnymi , dz. wie , jak ozdobić indiański namiot .
Metody: Ř Czynne- zadania stawiane do wykonania Ř Słowne -objaśnienia, instrukcje Ř Oglądowe-obserwacje, pokaz
Forma: Ř Z całą grupą Ř Indywidualna Środki dydaktyczne: film ,,Pocahontas”, karta pracy- ,,W indiańskiej wiosce”, farby do malowania twarzy , karty ze wzorami literopodobnymi , kartki z bloku ,mazaki , szablony przedstawiające indiańskie namioty.
Przebieg 1.Zabawa integracyjna - „ Spacer” – witanie napotkanych kolegów, koleżanek, osób zaproszonych słowami „cześć” , „dzień dobry” , „ przesłanie całuska” ,,kiwanie ręką”. 2.Zaproszenie do wspólnego obejrzenia fragmentu bajki animowanej pt.,,Pocahontas” ukazującej życie Indian . Po obejrzeniu filmu dzieci odpowiadają na następujące pytania: -jak mieszkają Indianie? -jak się ubierają? -w co bawią się dzieci? -jakie mają imiona? Wyjaśnienie znaczenia wyrazu ,,wigwam”. 3.Ekspresja słowna przy zabawie integracyjnej „ W indiańskim kręgu”. Poznajemy rodziców - ich imiona wg reguły: Dziecko przedstawia się nowym , indiańskim imieniem, wg schematu: dz-nazywam się Bystre Oko , rodzic-mam na imię Ola i jestem mamą Bystrego Oka. 4.,,W indiańskiej wiosce”- porównywanie 2 obrazków różniących się kilkoma szczegółami(w parach). 5.,,Indiański taniec radości”- Improwizacja ruchowa przy muzyce (wcześniej mamy malują swoim dzieciom na twarzach wzorki ,jakie noszą Indianie ) 6.Praca (w parach ) - Odrysowywanie szablonu wigwamu , ozdabianie mazakami znanymi wzorami (elem. literopodpbnymi). 7. Oglądanie i wykonanie wystawki prac. 8. Spotkanie z rodzicami kończymy wspólną zabawą pt.,,Bujany walczyk" (stojąc w kole wykonujemy gesty i ruchy wynikające z tekstu).
Wszystkim pięknie dziękujemy za wspólną zabawę Może znów się zobaczymy, razem zatańczymy.
Ref. Raz w prawo, raz w lewo, w przód i w tył Byś długo pamiętał, żeś z nami był. 3 x
Opracowała i przeprowadziła: Anna Fadrowska Przedszkole Miejskie Nr 1 w Grajewie
|